FacebookTwitter

Ikke bare en tidsrøver – Hvordan du kommunikerer som virksomhed på de sociale medier

By on Feb 10, 2017 in Kommunikation - i virkeligheden, Sociale Medier | 0 comments

Share On GoogleShare On FacebookShare On Twitter

Det 21 århundrede har bragt mange opfindelser med sig i kølvandet. Et af dem er sociale medier. Lige netop sociale medier er et meget omdiskuteret påfund som ofte prises eller begrædes. Men en ting er sikkert om sociale medier: Der er penge at hente – mange penge. Hvis du som virksomhed ikke allerede har oprettet en profil på eks. facebook så er det på rette tid at gøre det. At have en SoMe (social media) strategi kan nemlig være enormt profitabelt, og med en profil kan man markedsføre ekstremt effektivt (dette skriver jeg en artikel om senere). Men før du går i gang med at føre marketingkampagner på de sociale medier må du have noget på plads. At være virksomhed på de sociale medier er markant anderledes end at være privatperson på de sociale medier. Det vigtige er altså at ramme en rigtig tone og have en korrekt måde at kommunikere på. Her får du en guide til hvordan du mest effektivt formulerer dit budskab på de sociale medier som en virksomhed:

For det første skal man som virksomhed have det rettet syn på hvordan man bruger de sociale medier, og hvordan “media-marketing” har udviklet sig. Indtil for ganske nylig var den eneste måde at kommunikere i medierne ved at indsætte tv-reklamer, annoncer i aviserne og købe tid på sendefladen hos radiostationerne. Denne form for kommunikation er udelukkende envejs kommunikation. Det revolutionerede ved sociale medier er at her får forbrugerne muligheden for at indgå i kommunikation med ens brand. Det vigtige i den sammenhæng er altså at se de sociale medier som en platform hvor man kan indgå i dialog med kunderne fremfor en platform hvor man, ligesom hidtil, bare råber sit budskab højt i envejskommunikation – som en der står på en bjergtop med en megafon og taler ud i intetheden. Det positive herved er ligeledes at ved at indgå i dialog med ens kundebase, kommer ens budskab langt bedre og klarere igennem. At bygge et godt og tillidsfuldt forhold til sin kundebase er altså enormt vigtigt på de sociale medier.

En vigtig finesse ud over den sproglige kommunikation er den visuelle kommunikation. Ved at have en facebookside der er særligt tilpasset din forretnings logo, farver og designprofil ved besøgende at de er kommet til det rigtige sted. Der er flere forskellige måder at have en unik facebookside på. For det første kan man vælge en personlig baggrund der hænger sammen med dit firma, og du kan desuden tilpasse din facebookside med særlige temaer så du får en 100% unik og spændende  facebookside. Et plus i den forbindelse er at tilføje muligheden for at købe produkter direkte fra din facebookside, så kunder ikke skal væk fra siden, åbne din hjemmesiden for din virksomhed, og bestille produktet derigennem. I den proces er der nemlig en risiko for at kunder kan blive distraherede. Ved at tilføje muligheden for at købe på din facebookside, har kunden kortere vej til “KØB” knappen.

Et andet vigtigt aspekt ved kommunikationen er feedback. Som nævnt før er en af de vigtigste ting ved kommunikation ved sociale medier tovejskommunikationen. Denne tovejskommunikation giver ikke kun mulighed ved at indgå i dialog med kunderne og fremme dit budskab, det giver også kunderne mulighed for at give dig feedback. Feedback fra kunder på sociale medier er vigtig at tage med sig når man slår noget op. Det er trods alt dem der skal se det du skriver. Desuden så det at modtage feedback fra kunderne giver også en fornemmelse af at man engagerer sig aktivt i sin kundebase.

Der er mange virksomheder der har haft stor succes med at markedsføre på de sociale medier.

For at nævne nogle få gode eksempler så er “Skittles” og “Coca Cola” oplagte. Skittles har ført en meget effektiv marketingkampagne på facebook og særligt Coca Cola har udnyttet kommunikationsaspektet ved facebook genialt. Coca Cola er nemlig enorm glade for deres kunder, og viser lejlighedsvis opslag som kunder har lavet på deres side.

Som det kan se er det ikke helt nemt at komme ind på de sociale medier, meget skal undersøges, og meget skal prøves af før man finder den mest effektive metode – en ting er dog sikkert. Når den findes, så er de sociale medier et utroligt kraftfuldt værktøj og en vigtig del af ens marketingprojekt.

Os her fra connectable ønsker dig held og lykke på de social medier!