FacebookTwitter

Din kritik tæller – hvordan du effektivt giver konstruktiv kritik

By on Jan 7, 2017 in Kommunikation - i virkeligheden | 0 comments

Share On GoogleShare On FacebookShare On Twitter

Jeg kender personligt ingen der bryder sig om at blive kritiseret. Det at modtage kritik, og bruge den konstruktivt kan føre til forbedringer i ens præstation på jobbet, men man må have for øje at konstruktiv kritik er en “tovejs” kommunikation. Det er ikke kun vigtigt at kunne modtage kritik, og reagere godt på det, man må også være i stand til at give konstruktiv på en ordentlig måde.

Det at give konstruktiv kritik, kan være farligt, fordi personen der er målet for din kritik kan tage det personligt og lynhurtigt blive meget defensiv. Derfor er det vigtigt at kunne mestre kunsten at give god konstruktiv kritik. Der er mange forskellige kneb man kan bruge, og tillige er der mange ting man skal være opmærksom på for at sikre sig at ens kritik bliver modtaget og brugt. Her kommer Connectables tips til at give god kritik.

Først og fremmest er der er trick som alle bør kende, kaldet for “kritik-sandwichen” – et sprogligt kneb med strukturen: Ros-kritik-ros. Tricket her er at give sin kritik mellem rosen. På denne måder er kritikken klemt inde mellem to gange ros, som en skive skinke mellem to skiver brød. Det smarte ved denne taktik er at du starter med rosen, og dermed viser at du er på modtagerens side, og ikke  bare er der for at angribe vedkomne. Når du runder kritikken af med positivitet så sikrer du tillige at du og modtageren skilles på god fod, ved godt mod. Når du giver den sidste “mængde” positivitet i sandwichen, så sørg for at det er positivitet der på en eller anden måde hænger sammen med kritikken. At du “ikke kan ikke vente med at se forbedringerne” og ligeledes antyde de positive resultater der kan forventes når modtageren arbejder med den kritik du netop har givet. Ved på denne måde at give kritik glider den nemmere ned, og istedet for at gå i forsvarsposition vil modtageren måske være mere åben for kritikken.

Når det så kommer til at give kritikken så er der ligeledes både gode og dårlige måder at gøre det på, så du sikrer dig at kritikken ikke kommer til at virke som et angreb på modtagren. Brug udtrykket “jeg synes/tænker/føler” i stedet for “du skal”. Selvom det måske ikke er tilfældet, så tal til din modtager som var det en du nærerede dyb respekt for. Et eksempel på dårlig kritik:

“Den farve du har valgt til baggrunden på hjemmesiden er grim Du skal ændre den.”

Hvordan du bør formidle denne kritik, her ved brug af “kritik-sandwichen”:

“Jeg synes at der er et rigtig godt layout på hjemmesiden du har lavet. Skrifttyperne harmonerer, og den er intuitiv og nem at bruge, jeg tænker dog at brugeroplevelsen på hjemmesiden kan gøres endnu bedre ved at vælge en lidt mere imødekommende farve til baggrund. På den måde bliver kontrasten mellem brødtekst og baggrund forøget og det gør det nemmere at læse teksten du har skrevet, men alt i alt godt arbejde, og jeg kan ikke vente med at se hvordan det færdige resultat vil se ud.”

På denne måde er kritikken desuden ikke knyttet til personen men situationen, og dette er vigtigt at have for øje. Kritik modtages langt bedre hvis kritikken har et fokus på situationen og hvordan den kan forbedres og problemet løses, frem for personen der er modtager for kritikken.

Andre vigtige ting man bør have i baghovedet når man giver konstruktiv kritik er timingen og situationen, at være specifik i sin kritik, give råd til hvordan man forbedrer sig og ikke bare kritiserer for kritikkens skyld. På denne måde er det også vigtigt kun at kritisere på de punkter hvor modtageren har en mulighed for rent faktisk at bruge kritikken til noget.

Når det kommer til timingen og situationen, så er det vigtigt at have situationsfornemmelse og læse hvornår det ville være godt at give kritik. Hvis din kollega, eller ansatte, netop har givet en præsentation du synes var forfærdelig, så vent med at give kritikken til næste gang vedkomne skal give en præsentation, så virker den mere hjælpsom.

Endnu en ting der er god at huske er “stråmanden”. Ved fortælle om en kendt der har være ude for det samme, eller på anden vis bruge en inspirerende historie til at give din kritik igennem, så er den meget nemmere at modtage, end hvis kritikken bare handler om “dig og dine fejl”.

Man kan naturligvis ikke give en fast opskrift på hvordan kritik skal leveres, og alle mennesker reagerer forskelligt, nogle kan reagere skidt på selv den mest velformulerede og “imødekommende” kritik. Men har man disse ting for øje, kan man i de fleste tilfælde stadig komme langt med at give god, konstruktiv kritik.